ترجمة الفصل الأول/الثلث الأول من كتاب "أزمة العقل العربي" لحامد خليل إلى الإنجليزية.

     بوزيان بغلول


أما قبل.. الإبداع هو قدرة العقل على تكوين علاقات جديدة من أجل تغيير الواقع.. مراد وهبة


كلمة المترجمبناء العقل العربي بناءً رأسماليا أو بناءً اشتراكيا يقتضي أولا البناء المادي العلمي وهو حسب ما فهمته من قراءة الفصل الأول قضية سياق ثقافي أو قل عقلية ثقافية كان ومازال العرب يفتقدونها، بتوفير التربة الخصبة لهذا العقل كي يبني نفسه ويجلب النمو والحضارة على غرار أوروبا، وهذه التربة بحاجة إلى الدُّبال، وهو هذا الآخر المختلف المحلي الغير موجود أصلا أو المطموس، وهو من المؤكد من لعب دورا بنائيا في تبلور التنوير والنهضة الأوروبية الشاملة، معرفية وصناعية، فهذا الغياب في نفس الوقت هو سبب ونتيجة تعود المسؤولية فيه إلى النخبة المثقفة التي من المفترض توصل رؤيتها باهتماماتها المعرفية إلى السلطة، لعلاقة إنتاج المعرفة والعلم بفضاء أو أثير، لا تسود أو لا توصل ما دام غائبا، وهو بمثابة إحلال المجتمع المدني المنفتح بدل المجتمع الديني المغلق والكل ينشطون سواسية كأسنان المشط، والمتدين متدين لنفسه، والقومية والتاريخ والتراث واللغة والعربية هي ملك للجميع بما في ذلك السلطة القائمة الآن، لا يحسن لأحد الاستثمار سياسيا فيها واحتكارها من هنا فصاعدا، وهكذا تتهيأ الفرصة لبناء عقل عربي عن طريق التنافسية الحرة والنزاهة والعدالة وهي مظاهر أولا وأخيرا للديمقراطية تدين.

    Building the Arab mind in a capitalist or socialist construction first requires a scientific material construction, which is, according to what I understood from reading the first chapter, an issue of a cultural context or, say, a cultural mentality that the Arabs were and still lack, by providing the fertile soil for this mind to build itself and bring growth and civilization similar to Europe, and this soil It needs humus, and it is this different, local other that does not exist in the first place or is obliterated, and it certainly played a constructive role in the crystallization of the enlightenment and the comprehensive European renaissance, knowledge and industrial, this absence at the same time is a cause and a result of which the responsibility belongs to the educated elite that is supposed to reach Her vision with her cognitive interests to power, the relationship of knowledge production and science to a space or ether, does not prevail or does not reach as long as it is absent, and it is tantamount to replacing an open civil society instead of a closed religious society and everyone is active as the teeth of a comb, and the religious is religious for himself, and nationalism, history, heritage, language and Arabic are king For everyone, including the existing authority now, it is not right for anyone to invest politically in it and monopolize it from here on, thus creating an opportunity to build an Arab mind through free competition and integrity And justice, which is the manifestations of first and foremost democracy condemns.


ت    ترجمة* الفصل الأول/الثلث الأول من كتاب "أزمة العقل العربي" لحامد خليل إلى الإنجليزية:


 لقد تعلمت من قراءتي للفلسفة، وبالذات ذلك الفرع منها المتعلق مناهج البحث، أن دراسة أية ظاهرة اجتماعية تستدعي لكي تكون دراسة جدية، أخد عاملين أساسيين بعين الاعتبار، وهما العامل الموضوعي والذاتي اللذين يسهمان في صنعها على نحو أو آخر، وبغير هذه الطريقة يظل الباحث يدور حول الظاهرة دون أن يستطيع الاقتراب منها، فالبشر الذين يصنعون ظواهرهم لا يتكوّنون في الفراغ، ولاهم ودونما سبب على هذا النحو أو ذاك، وإنما هم نتاج ما يصنعونه فيكوّنون بشكل أو بآخر ذوات الظواهر وموضوعاتها في آن معا.

ولتوضيح ما أعنيه أقول أن الطريقة التي يصنع الناس وفقا لها حياتهم، هي التي تتحكم في المقام الأول بتكوينهم، وبنوع العلاقات التي تقوم فيما بينهم، وكذلك في تحديد منظومة القيّم الحقوقية والاجتماعية والسياسية والخلقية التي يعتنقونها، ويسلكون فيما بعد وفقا لها. وهذا ما أعنيه بالعامل الموضوعي، ولكن لما كان الناس ذوات الظواهر مثلا هم موضوعاتها، فإن تأملهم لنتاج ما يصنعونه إما أن يكون عامل تحريض يدفعهم إلى الانقلاب عليه، وبالتالي تغييره، أو أن يروا فيه مبعثا للرضاء والاستكانة، فيقبلون به ويخضعون لأحكامه، وهذا ما أعنيه بالعامل الذاتي. وهو العامل الذي يتحكم فيه الارتقاء الشخصي بمستوى الوعي الذي يكون الارتقاء الثقافي والروحي العنصر الحاسم في تكوينه.

ولكي يكون في مقدوري تفسير ظاهرة التردي العربي القائمة الأن، لا أجد لي من مخرج سوى التسلح بهذا المنهج الذي أرى أنه يعينني على التعرف على دور كل من العاملين المذكورين في


Translation of the first chapter/first third of Hamed Khalil's book "The Crisis of the Arab Mind" into English

    I learned from my reading of philosophy, and in particular that branch of it related to research methods, that the study of any social phenomenon requires in order to be a serious study, take two main factors on consideration, they are the objective and subjective factors that contribute to its making in one way or another. Without this method, the researcher continues to revolve around the phenomenon without being able to approach it. And People who make their appearances do not form in a vacuum, nor do they and without reason in this way or that, but they are the product of what they make, so they are in one way or another the entities of the phenomena and their subjects at the same time.

To clarify what I mean, I say that the way people make their lives is what  controls in the first place their formation, and the type of relationships that exist among them, as well as in determining the system of human rights, social and political values ​​and ethical they embrace,  And afterward they will act according to it. And this is what I mean by the objective factor, but since people with phenomena, for example, are their subjects, that they contemplate the outcome of what they are doing, it is either an instigating factor that pushes them to turn against it, and thus change it, or that they see in it a source of satisfaction and complacency, so they accept it and submit to its provisions, and this is what I mean the subjective factor. It is the factor that is controlled by the personal upgrading of the level of awareness of which the cultural and spiritual upgrading is the decisive element in its formation.

In order to be able to explain the phenomenon of Arab deterioration that exists now, I find no way out for me but to arm myself with this method, which I believe helps me to identify the role of each of the factors mentioned. 

 

تكوين الظاهرة المذكورة وقد كانت النتيجة التي انتهيت إليها، ثمة نموذجين رئيسيين لطريقة صنع العرب لحياتهم. نموذجا يقوم على الملكية الخاصة التامة، أو ما يسمى تجاوزا النموذج الرأسمالي، ونموذجا يقوم على نوع خليط من الملكية الجماعية والملكية الخاصة. وهو ما يسمي من غير دقة تامة بالنموذج الاشتراكي، وأن الدور الذي لعبه العاملان الموضوعي والذاتي في النموذج الأول أدى إلى تكوين عقل غير قومي وغير علمي وغير بنائي، يعجز تماما عن تخطي حالة التخلف والتردي الراهنة، بينما تكون في النموذج الثاني عقل قومي علمي بنائي مرتبك، هو أدنى مستوى من العقل المطلوب للتخطي المذكور.

ولكي يحقق التحليل أغراضه، أرى أنه من المفيد أن أوضح أولا كيف يسهم النموذجان العالميان الرئيسيان، اللذان يعبران عن طريق صنع البشر لحياتهم (الرأسمالي والاشتراكي) وكل بطريقته الخاصة، في تكوين عقل قومي علمي بنائي، هو شرط لا غنى عنه لتقدم الأمم، ثم أبيّن کیف أدى النموذجان العربيان إلى تكوين نوعي العقل اللذين أشرت إليها.

لقد نشأ النظام الرأسمالي في أوروبا في أعقاب معارك طاحنة، دارت رحاها بين قوى جديدة فتية طموحة، اكسبها اعتمادها على عقلها وجهودها الذاتي، في صراعها مع الطبيعة، ثقة كبيرة لا حدود لها في مقدرة العقل البشري على اكتشاف أسرار الكون، وخلق منظومة قيم اجتماعية وسياسية وحقوقية وخلقية وعلمية وفنية جديدة، كفيلة بتحقيق حالة إنسانية متقدمة، وبين قوى إقطاعية كسولة راكدة، تتخذ من صلة النسب والقرب، وليس من الكفاءة والتحصيل الشخصي والعمل أساسا لاستمرار تربّعها على قمة الهرم الاجتماعي الذي كان قائما آنذاك، متسلحة في ذلك بأيديولوجيا دينية هيأها لها تحالفها مع رهبان الكنيسة، وحراس ممتلكاتها.

وفي المعركة المذكورة، كانت القوى الجديدة تحارب على ثلاث جبهات في وقت واحد. فمن جهة وجدت نفسها وجها لوجه أمام تأويل للدين المسيحي، يوطّد العلاقات الإقطاعية القائمة ويعززها، ويدفع معتنقيه إلى الاستكانة والرضا بالأمر الواقع. ومن جهة ثانية ثمة قيم اجتماعية


the formation of the aforementioned phenomenon, which was the conclusion I came to, there are two main models for what that the Arabs made their lives. A model based on complete private ownership, or what is called transgressing the capitalist model, and a model based on a type of mixture of collective and private ownership. This is what is called inaccurately the socialist model, and that the role played by the objective and subjective factors in the first model led to the formation of a non-national, unscientific and non-constructive mind, completely unable to overcome the current state of backwardness and deterioration, while in the second model it is a nationalist, scientific, constructivist Confused mind, is the lowest level of mind required for skip mentioned.

In order for the analysis to achieve its purposes, I consider it useful to first explain how the two main global models contribute, which express the way of human making of their lives (capitalist and socialist) and each in its own way, contribute to the formation of a national, scientific and constructivist mind, which is an indispensable condition for the progress of nations, and then I show how The two Arab models led to the formation of the two types of mind I mentioned.

The capitalist system arose in Europe after fierce battles, that took place between new ambitious young forces. Their reliance on their own mind and efforts, in their struggle with nature, earned them great and boundless confidence in the ability of the human mind to discover the secrets of the universe, and to create a system of social and political values. A new human rights, moral, scientific and artistic, capable of achieving an advanced human condition, and between lazy feudal forces that are stagnant, based on kinship and proximity, rather than competence and personal achievement and work as the basis for continuing to sit at the top of the social pyramid that existed at the time, armed with a religious ideology prepared for it by its alliance with the monks of the church and the guards of  its property.

In the aforementioned battle, the new forces were fighting on three fronts simultaneously. On the one hand, it found itself face to face with an interpretation of the Christian religion, which establishes and strengthens the existing feudal relations, and pushes its adherents to submissiveness and satisfaction with the status quo. On the other hand, there are social values

سائدة مؤداها أن ما يحدد مركز الإنسان الاجتماعي والسياسي وقيمته الإنسانية، ليس الكفاءة والتحصيل الشخصيين، وإنما التقدير المسبق وصلة القرب وموقعه منذ البداية في السلم الاجتماعي. وفي المقام الثالث كانت السلطة الإقطاعية تثقل كاهل القوى الحرفية الجديدة بالضرائب الباهظة، وتفرض القيود الشديدة على التجارة والصناعة، مما يقف حجر عثرة في طريق تطورها المادي والعقلي الطموح.

ولكي تحسم المعركة لصالحها، كان لابد للقوى المذكورة من استمالة الجماهير ودفعها إلى الوقوف في صفها. وقد اقتضى ذلك القيام بعملية نقدية للقيم القديمة، وإبداع قيم جديدة يكون حكم العقل هو المرجع الأساسي في صياغتها، ويكون هدفها المعلن تحرير الإنسان، كل إنسان، من ربقة الاستعباد والاستغلال، والارتقاء به إلى المستوى الإنساني الذي يتفق مع طموحاته وتطلعاته.

هذا فيما يتعلق بمنشأ النظام الرأسمالي. أما من حيث توطيد سلطته وترسيخها، فإن تراكم رأس المال وتحقيق معدلات عالية من الربح، اللذين يشكلان لحمة الرأسمالية وسداتها، اقتضيا المزيد من السيطرة على الطبيعة، والتوسع في الإنتاج توسعة لا حدود له، وقد أدى ذلك إلى تكوين إنسان أوروبي جديد، متسلح بعقل قومي علمي بنائي على النحو التالي:

تكوين العقل القومي:

إن التوسع في الإنتاج استدعى إيجاد سوق قومية واسعة لتصريف المنتجات، وأسواق خارجية لتصريف الفائض منها. كما استدعى البحث عن مصادر أخرى لمد عملية الإنتاج المذكورة بما يلزمها من المواد الأولية بأقل كلفة ممكنة، وكذلك خلق الظروف والسبل المواتية لنجاح المشروع الحضاري الشامل المتمثل في الصورة الجديدة عن العالم والحياة، التي أبدعتها البورجوازية الأوروبية، عوضا عن الصورة القائمة التي كرسها الإقطاع والكنيسة لقرون طويلة.

 

prevalent to the effect that what determines a person’s social and political status and his human value is not personal competence and achievement, but rather a prior appreciation, closeness and his position from the beginning in the social ladder. In the third case, the feudal power burdened the new artisanal forces with exorbitant taxes, and imposed severe restrictions on trade and industry, which stood in the way of their ambitious mental and material development.

In order for the battle to be decided in their favour, the aforementioned forces had to win over the masses and push them to side with them. This necessitated a critical process of the old values, and the creation of new ones, in which the rule of reason is the main reference in their formulation, and whose declared goal is to liberate the human being, every human being, from the bondage of enslavement and exploitation, and elevate him to a human level that is consistent with his aspirations.

This is what regarding with the origin of the capitalist system. As for the consolidation and establishing of his power, the accumulation of capital and the achievement of high rates of profit, which constitute the cohesion of capitalism and its pillars, required more control over nature, and an unlimited expansion of production, and this led to the formation of a new European man, armed with a national mind and structural science as follows:

:The formation of the national mind

The expansion of production necessitated the creation of a wide national market for the disposal of products, and foreign markets for the disposal of surplus ones. It also called for the search for other sources to extend the mentioned production process with the necessary raw materials at the lowest possible cost, as well as to create conditions and means conducive to the success of the comprehensive civilizational project representative in the new image of the world and life, which was created by the European bourgeoisie, instead of the existing image that feudalism and the Church had consecrated for long centuries.

 

ولإيجاد السوق القومية المذكورة، سعت القوى الجديدة إلى بعث المشاعر القومية لدى الأوروبيين، الذين كان الإقطاع قد بعثرهم في كيانات هزيلة مغلقة، أرهقتها الحروب المدمرة التي كانت تقوم باستمرار بين الأمراء المتنافسين إما لتوسيع إماراتهم، أو لإرضاء نزواتهم الشخصية ومطامحهم.

وقد تحقق للبرجوازية المذكورة ما كانت تحلم به، وخاصة بعدما استطاعت ربط مصائر الناس ومصالحهم الحياتية اليومية بنجاح مشاريعها الاقتصادية وتطورها. ولكنها لم تقف عند هذا الحد. فقد اقتضت حماية السوق المذكورة من المزاحمة الخارجية، وفتح أسواق خارجية جديدة لتصريف الفائض من البضائع المكدسة، وكذلك الحصول على المواد الأولية اللازمة لتسيير عجلة الإنتاج، خلق روح التعصب القومي لدى الأوروبيين، بحجة الثأر والانتقام أحيانا، أو بدعوى نشر قيم الحضارة الجديدة أحيانا أخرى، وقد ساعدها في تحقيق مهمتها هذه النفع المادي الكبير الذي تحقق للأوروبي من جراء نهب بورجوازييه لثروات الأمم الأخرى، ومن الأرباح التي جنوها من استغلال أسواقها. فكانت النتيجة تشكل عقل قومي لدى الأوروبيين، كان له دور كبير في تحقيق نهضتهم.

تكوين العقل العلمي:

إن نجاح المشروع الصناعي الجديد ارتبط ارتباطا وثيقا بزيادة السيطرة على الطبيعة، والتحكم بالسوق المحلية والأسواق الخارجية والإمساك بدقة وإحكام بالسلطة السياسية. وقد أسهمت هذه العوامل مجتمعة في تشكيل عقل أوروبي علمي، استطاع تحقيق نقلة نوعية كبيرة في حياة الأوروبيين العقلية والمادية على حد سواء، وهيأ لهم سبل التحكم بمصائرهم ومصائر غيرهم، ورسم معالم مستقبلهم، وأربك الآخرين وواقعهم في حالة محزنة من الذهول لا يحسدون عليها.

فقد اقتضت حاجات الصناعة المتجددة على الدوام، الصراع مع الطبيعة بهدف تطويعها، والسيطرة عليها، عوضا عن البقاء في حالة توجس ورعب منها. ونتيجة لذلك، ولا أجدني بحاجة إلى الإسهاب في شرح هذه النقطة، لم تعد الطبيعة بالنسبة للعقل الأوروبي مسكونة بالأبالسة والشياطين، ومسلمة للمصادفة والفوضى والخوارق والمعجزات.

In order to create the aforementioned national market, the new powers sought to resurrect the nationalist sentiments of the Europeans, whom feudalism had scattered into meager closed entities, exhausted by the destructive wars that were constantly taking place between competing princes either to expand their principalities, or to satisfy their personal whims and ambitions.

The aforementioned bourgeoisie has achieved what it had dreamed of, especially after it was able to link people's destinies and their daily life interests to the success and development of its economic projects. But it did not stop there. Protecting the aforementioned market from external competition, opening new external markets to dispose of the surplus of accumulated goods, as well as obtaining the raw materials needed to run the wheel of production, Create a spirit of nationalism among Europeans, under the pretext of retaliate and revenge sometimes, or on the pretext of spreading the values ​​of new civilization at other times. It was aided in the realization of its task by the great material benefit to the European of the bourgeoisie's plunder of the wealth of other nations, and of the profits which they reaped from the exploitation of their markets. The result was the formation of a nationalist mind among the Europeans, which played a major role in achieving their renaissance.

:The formation of the scientific mind

The success of the new industrial project has been closely linked to the increasing control of nature, and control of the domestic market and foreign markets, and a precise and tight hold on political power. Together, these factors contributed to the formation of a scientific European mind, which was able to achieve a major qualitative leap in the mental and material lives of Europeans alike, and provided them with the means to control their own and other’s fates, chart their future, and confuse others and their reality in a sad and unenviable state of astonishment.

The ever-renewing needs of industry necessitated the struggle with nature in order to subdue it and control it, instead of remaining in a state of fear and apprehension about it. As a result, and I do not need to elaborate on this point, nature is no longer for the European mind inhabited by demons and demons, And given to chance, chaos, paranormalities, and miracles

 

ولا تستدعي باستمرار وجود أصحاب کرامات يلجأ إليهم عقل الإنسان ضعيفا خاضعا ذليلا، لكي يظل بمنأى عن الخطر الذي كان يتوهم أنه يحيق به من كل جانب. لقد أصبح الصانع والتاجر والحرفي وصاحب المال يعيشون في عالم من الأرقام يحسبون فيه العمليات والكميات والأسباب المادية والنتائج المرتقبة. وأصبحت الآلة ومنضدة العد والحساب تهيئان عقولهم لكي لا يروا سوى حكم القانون الطبيعي يبسط سلطانه على أرجاء آخذة في الاتساع، على عكس الفلاح في العهد الإقطاعي، الذي كان يخضع خضوعا مباشرة لسلطان الجو، فلا يرى من حوله سوی قوی خارقة للعادة، يتعين عليه إرضاؤها.

وبكلمة أقول أن صراع الأوروبي مع الطبيعة جعله يكتشف قوانينها، ولا يرى غير السببية الطبيعية لغة تنطق بها. كذلك فرض عليه ذلك الصراع ابتكار مناهج علمية كطرق جديدة في التفكير، لمعرفة تلك القوانين، وتعلم تلك اللغة.

أما التحكم بالأسواق الخارجية واحتكارها، فقد اقتضيا منه دراسة متعمقة للطبيعة من جديد لمعرفة بنية عناصرها، وقانونية عملها، وأساليب تحویل قسم منها إلى أسلحة وأدوات مدمرة، يستعين بها لإخضاع الأمم الأخرى، وإرغامها على استهلاك البضائع المكدسة في مخازنه الجديدة. وكذلك اقتضى الإمساك المحكم والدقيق بالسلطة السياسية، إنشاء مؤسسات بحث علمية واجتماعية لدراسة اتجاهات الناس، والتعرف على: أمزجتهم، وعلى العوامل الفاعلة في تحريكهم بما يخدم تكريس تلك السلطة، ولا أجدني بحاجة إلى تقديم المزيد من التوضيح لكن أبين كيف أصبح العقل الأوروبي على هذه الأسس علمية. فهذه الأمثلة تكفي للتدليل على أن شروط تكوين العقل العلمي تحققت عند الأوروبيين على نحو كاف إلى حد كبير جدا.

تكوين العقل البنائي:

قلنا قبل قليل أن حاجة البورجوازية الأوروبية إلى استحالة الجماهير للوقوف في صفها من أجل حسم المعركة لصالحها في صراعها مع الإقطاع، فرض على عقلها إبداع منظومة قيم


And it does not call for the continued presence of people of dignity to whom the human mind turns weak, submissive and humiliated, in order to remain free from the danger that it thought was befalling it from all sides. The manufacturer, the merchant, the craftsman and the owner of money have come to live in a world of numbers in which they calculate operations, quantities, material causes and expected results. The machine, the counting table, and the arithmetic table became preparing their minds to see nothing but the rule of natural law extending its authority over ever expanding areas, unlike the peasant in the feudal era, who was directly subject to the power of the atmosphere, and he saw only extraordinary powers, which he had to satisfy.

    In a word, I say that the European's struggle with nature made him discover its laws, He sees nothing but natural causation as a language to be spoken. This struggle also forced him to invent scientific methods as new ways of thinking, to know those laws, and to learn that language.

    As for controlling and monopolizing foreign markets, it required him to study in depth nature again to know the structure of its elements, and the legality of their work, and the methods of converting some of them into destructive weapons and tools, which he uses to subjugate other nations, and force them to consume the goods piled up in his new stores. The tight and precise grip on political power also necessitated the establishment of scientific and social research institutions to study people's tendencies, and to identify: their moods, and the active factors in moving them to serve the consolidation of that power. Scientific. I do not find that I need to provide more explanation, but I show how the European mind became on these grounds scientific. These examples are sufficient to prove that the conditions for the formation of the scientific mind were fulfilled by the Europeans in a very sufficient manner to a very large extent.

:Constructing the constructivist mind

     We said a while ago that the need of the European bourgeoisie for the impossibility of the masses to stand on its side in order to win the battle in its favour, in its struggle with feudalism, imposed on its mind the creation of a system of values

اجتماعية وسياسية واقتصادية وحقوقية وخلقية جديدة، تكون بديلة عن الأيديولوجيا الدينية التي ظلّت حصنا منيعا يحتمي به الإقطاعيون لقرون طويلة، فكان ذلك إيذانا بولادة عقل بنائي أوروبي جديد، يحل محل العقل الكسول الجاهل الذي ظلّ طوال الفترة السابقة يجتر النصوص الجامدة، والتأويلات المهترئة الركيكة عن ظهر قلب، ودونما تعمّق، وقد أخذ هذا النزوع البنائي للعقل الجديد يتنامی بالطراد، تماشيا مع حاجات المجتمع الصناعي الرأسمالي المتطورة باستمرار، فضرورات التوسع في عملية الإنتاج التي تفضي إليها طبيعة الرأسمالية، استدعت باستمرار خلق حاجات ومطالب جديدة لدى الناس، لكي يكون في الإمكان تصريف البضائع الجديدة. مما يعني دفع العقل باستمرار إلى ابتكار مفاهیم حياتية أكثر ارتقاءً، ووسائل دعائية وإعلامية أكثر تطورا، مما ترتب عليه تعزيز مقدرة ذلك النزوع الدائب نحو البناء، وفتح آفاق رحبة جديدة أمامه لا حدود لها.

كذلك فأن دخول البرجوازية الأوروبية في معركة حضارية مع منافسها الأكبر، المجتمع الاشتراكي، دفع عقلها إلى ابتكار صورة مستقبلية للحياة تبدو أكثر إشراقا، وجعله مدفوعة باستمرار نحو الأمام، فكانت نتيجة كل ذلك تكوين عقل قادر على تجديد ذاته كلها ظهرت في ميدان التنافس حاجات جديدة.

لنعد الآن وبعد هذه الجولة السريعة التي كشفنا فيها عن الشروط التي أفضت إلى خلق عقل أوروبي على النحو الذي أشرنا إليه، إلى الساحة العربية لنتساءل: هل حقق النموذج، الذي أسميناه تجاوزا بالنموذج الرأسمالي الشروط التي تسهم في تكوين عقل عربي قومي علمي بنائي، كشرط أساسي لتخطي حالة التخلف والتردي، أم أنه فعل العكس، فأفضى إلى تشكل عقل قطري جاهل استهلاكي؟

 

A new social, political, economic, legal, and moral alternative to the religious ideology that has remained an impenetrable fortress in which the feudal lords have been sheltering for centuries. This marked the birth of a new European constructivist mind, replacing the lazy, ignorant mind that, throughout the previous period, had been regurgitating static texts and worn-out interpretations by heart, without going deeper, and this constructive tendency of the new mind began to grow by regularity, in line with the constantly evolving needs of the capitalist industrial society, the necessities of expanding the production process to which the nature of capitalism leads, necessitated constantly creating new needs and demands among people, so that it would be possible to dispose of new goods. This means that the mind is constantly pushed to innovate more elevated concepts of life, and more sophisticated propaganda and media means, which has resulted in strengthening the capacity of that constant tendency towards construction, and opening new broad horizons before it that has no limits.

Likewise, the entry of the European bourgeoisie into a civilized battle with its biggest rival, the socialist society, prompted its mind to invent a future picture of life that appears brighter, and made it constantly pushed forward. As a result of all of this, the formation of a mind capable of renewing itself, all new needs appeared in the field of competition.

Now, after this quick tour in which we revealed the conditions that led to the creation of a European mind, as we have mentioned, let us return to the Arab arena to ask: Has the model, which we called bypassing the capitalist model, fulfill the conditions that contribute to the formation of an Arab nationalist, scientific and constructive mind, as a prerequisite To overcome the state of backwardness and decline, or did he do the opposite, which led to the formation of an ignorant, consumerist internal mind?

 

الواقع أن تحليل البنية الاجتماعية الاقتصادية للنموذج المذكور، تكشف عن أن طبيعتها لا يمكن بحال من الأحوال أن تفرز من الوجهتين الموضوعية والذاتية النوع الثاني من العقل عند أنصار هذا النموذج، ومعهم أولئك الذين ترتبط مصالحهم، بشكل أو بآخر باستمرار هيمنته.

فالقوى التي تصدّرت قيادة المجتمع العربي قبل الاستقلال وبعده، لم تكن بالقوى الإنتاجية الضاربة الجذور في أعماق الأرض العربية. ولا هي بالقوى التي أفرزها الصراع مع قوی وأيديولوجيات إقطاعية قديمة، وإنما هي في معظمها قوی جاهلة ضحلة، هيمنت بالتعاون والتفاهم مع القوى الاستعمارية، وبدون كفاءة وجهد شخصيين على أملاك الجماهير ومصادر ثرواتهم، أو أوكلت إليها مهمة الإشراف على تسيير فروع شركائها التي أقامتها، بالتعاون معها، في هذا القطر العربي أو ذاك وأنيطت بها مهمة تصريف منتجاتها، مقابل نسبة معينة من الأرباح تتقاضاها لقاء ذلك. وأيضا مقابل التعهد بحماية السلطة، التي سلمتها إياها، من الأخطار التي قد تتهددها من جراء أي نهوض شعبي محتمل. وإذا ما سرنا شوطا أبعد في التحليل، فإننا سننتهي إلى النتائج الرئيسية التالية:

ميدان العقل البنائي:

إن كون نشوء ما يسمى بالبرجوازية العربية قد تمّ على النحو الذي أشرت إليه، وليس نتيجة التطور مادي ذي امتداد إنتاجي في الأرض العربية يقتضي وضعها في صراع مع قوى قديمة متخلفة يفرض عليها ابتكار قيم ومفاهیم اجتماعية واقتصادية وسياسية وعلمية وخلقية جديدة،  أقول أن نشوء البورجوازية المذكورة على هذا النحو لم يؤد إلى تحقيق الشروط التي تسهم في تكوين عقل بنائي لديها، ولا إلى خلق حالة اجتماعية تحريضية تستدعي تكوين عقل عربي شامل من النوع المطلوب(العقل البنائي)، على العكس من ذلك فإن الحالة المشار إليها أفضت إلى تكوين عقل أمي خامل استهلاكي لا صلة له بعملية البناء بأي شكل من الأشكال. كذلك فإن النشوء المذكور جعل تلك البورجوازية تعيش من اليد إلى الفم، لا تحركها إلا غرائزها ودوافعها

In fact, the analysis of the socio-economic structure of the mentioned model reveals that its nature cannot in any way secrete to the objective and subjective views of the second type of mind from the proponents of this model, and with them those whose interests are linked, in one way or another, to the continuation of its dominance.

    The forces that led the way in Arab society before and after independence were not productive forces rooted in the depths of the Arab land. Nor are they the forces that resulted from the struggle with old feudal forces and ideologies, but rather they are mostly ignorant and shallow forces that, In cooperation and understanding with the colonial powers, it dominated the property of the masses and their sources of wealth, without personal competence and effort, Or it was entrusted with the task of supervising the management of the branches of its partners that it established, in cooperation with it, in this or that Arab country and entrusted with the task of selling its products, in return for a certain percentage of the profits that it receives as return. And also in return for a pledge to protect the authority, which it handed over to it, from the dangers that might threaten it as a result of any possible popular uprising. If we go further in the analysis, we will come to the following main results:

:The field of the constructivist mind

   The fact that the emergence of the so-called Arab bourgeoisie took place in the manner I mentioned, and not as a result of a material development with a productive extension in the Arab land, requires placing it in conflict with old backward forces that are forced to invent new social, economic, political, scientific, and new moral values. I say that the emergence of the mentioned bourgeoisie in this way it did not lead to the realization of the conditions that contribute to the formation of a constructivist mind in it, nor to the creation of a stimulating social condition that calls for the formation of a comprehensive Arab mind of the required type (the constructivist mind). On the contrary, the aforementioned case led to the formation of an illiterate, consuming mother's mind. It has nothing to do with the construction process in any way. Likewise, the aforementioned emergence made this bourgeoisie live from hand to mouth, motivated only by its instincts and motives.

البهيمية، التي تتربع على قمتها التّخمة والهوس الجنسي والجهل، أما من حيث استمرارها فإن حالة الجهل المذكورة لم تجعل من تلك البورجوازية حاملة حضارة، ولا شعرت بأنها في حالة تنافس مع أية حضارة أخرى. ولذلك لم تشعر بالحاجة يوما إلى ابتكار أية قيم، أو مفاهيم، أو وجهة نظر جديدة، لا عن العالم، ولا عن الحياة. وإنما ظلت قانعة بجهلها، وراضية ببهيميتها. ولم يكن لديها من مطلب في هذه الحياة سوى أن يتركها الناس تنعم بمزيد من التخمة، ومزيد من الجنس، وكل ما احتاجت أن تفعله لضمان استمرار سيطرتها وتحكمها، إنما هو شد عقول الناس إلى الوراء، بدعوى المحافظة على العادات والتقاليد، وقيم الأباء والأجداد، متذرعة بنص ديني هنا وحديث هناك. فهل يمكن أن يتكون على هذا الأساس عقل بنائي؟

ميدان العقل القومي:

إن اقتصار ثورة البورجوازية المذكورة الإنتاجي على وكالة فروع الشركات الأجنبية في الأراضي العربية، وتصريف فائضها البضاعي هناك، وارتباط مصالحها بمستوى التوزيع الذي تحققه تلك الفروع، إنما يجعلها أكثر حرصا على حماية تلك البضائع من منتجيها الأصليين. ولذلك فهي تسعى إلى إغلاق الحدود في وجه كل وكيل مزاحم آخر قد يأتي من قطر مجاور، وإقفال السوق أمام حركة بضائعه. وتسعى أيضا إلى دفن أية ولادة طموحة لأي مشروع إنتاجي محلي تسعى أية قوى جديدة إلى تكوينه.

ومن الطبيعي والحالة هذه ألّا تنشأ أية حاجة إلى سوق قومية واسعة. على العكس من ذلك، فإن الحالة المذكورة تستدعي تضييق حتى السوق الوطنية داخل القطر الواحد، بحيث تقتصر إما على المدينة أو القبيلة أو العشيرة أو الطائفة ولكي تضمن البورجوازية المذكورة استمرار احتكار الأسواق المذكورة، والتحكم بها، فإنها تسعى إلى افتعال حوادث حدودية وهمية يترتب عليها حتما تولید مشاعر وأحقاد قطرية أو طائفية أو عشائرية أو عائلية، ممّا يترتب عليه إما إغلاق الحدود في أوجه أبناء الأقطار الأخرى، أو خلق عراقيل تحد من غدوهم ورواحهم، أو إثارة روح العداوة

Bestiality, which sits on top of gluttony, sexual obsession and ignorance, but in terms of its persistence, the mentioned state of ignorance did not make that bourgeoisie the carrier of a civilization, nor did it feel that it was in a state of competition with any other civilization. Therefore, she never felt the need to invent any new values, concepts, or viewpoints, neither about the world nor about life. Rather, she remained content with her ignorance, and content with her beastliness. She had no demand in this life except for people to let her enjoy more glut, and more sex, and all she needed to do to ensure her continued control, was to pulling people's minds back, under the pretext of preserving customs and traditions, and the values of parents and grandparents, citing a religious text here and a hadith there. Can a constructivist mind be formed on this basis?

:The field of the national mind

The productive limitation of the aforementioned bourgeois revolution to the agency of branches of foreign companies in the Arab lands, and the disposal of their surplus goods there, and the linkage of its interests to the level of distribution achieved by those branches, makes it more keen to protect these goods from their original producers. Therefore, it seeks to close the borders in the face of every other competing agent who may come from neighboring nation, and to close the market to the movement of his goods. It also seeks to burial any ambitious birth of any local productive project that any new forces seek to create.

Naturally, in this case, no need arises for a broad national market. On the contrary, the aforementioned situation calls for restricting even the national market within the same country, So that it is confined either to the city, tribe, clan or sect, and in order to ensure the continuation of the aforementioned market monopoly and control, it seeks to fabricate fake border incidents that inevitably result in the generation of national, sectarian, clan or family feelings and hatred, which will either result in closing the borders In the faces of the people of other countries, or creating obstacles that limit their future and their souls, or inciting the spirit of enmity.

والبغضاء بين أبناء الأمة الواحدة، فتكون النتيجة تكوين عقل لا قومي أو قطري في أحسن الأحوال، ولا أعتقد أنني بحاجة إلى تقديم الأمثلة للتدليل على صحة ما أزعمه. فأي مسافر من قطر عربي إلى آخر طلبا للعمل أو للعلاج أو غيره، سيجد أمامه من العراقيل ومشاعر البغضاء ما يكفي لجعله يكيل الشتائم لأول من نادي بالقومية في العالم.

قد يعترض عليَ بالقول إن وجود خطر صهيوني يتهدد الجميع يكفي وحده لقبول مبدأ التضحية بهذه المصالح التي ذكرتها، ويدفع العرب إلى التعاون لدرئه، وبالتالي لتكوين عقل قومي. غير أنني أرد على ذلك بالقول إن هذا الاعتراض يشترط، لكي يصح، أن يكون هناك شعور واع بالخطر المذكور، لكن القراءة الدقيقة لطبيعة العلاقات المادية داخل النموذج الرأسمالي المذكور، تبين أن الشعور المومئ إليه غير قائم إلا عند حفنة من الذين ارتقوا ثقافيا في الأقطار العربية. فطبيعة الارتباط الاقتصادي للقوى الرأسمالية المذكورة بالنظام الرأسمالي العالمي يجعل تلك القوى تدرك أنها في مأمن من الخطر المشار إليه فهي تعلم طبيعة العلاقة بين إسرائيل وأميركا. وتعلم أن هذه الأخيرة لن تسمح لإسرائيل بأن تهدد وكلاء شركاتها، ومروجي بضائعها ومستهلكي فوائض إنتاجها.

ولهذا السبب نرى أن مشاعر الولاء عند القوى العربية المذكورة تظل مشدودة باتجاه أصحاب الشركات الأصليين أكثر مما هي مشدودة باتجاه أبناء الأمة العربية، فهذه القوى تعلم جيدا أن ضمان حمايتها، وضمان استمرار تحكمها بمقدرات هذه الأمة وخيراتها إنما توفرهما أميركا. وليس الشعب العربي الذي ترى فيه مصدرا للخطر عليها أكثر من إسرائيل.

ولا أعتقد أن أحدا منا يجهل كم مرة صفعت أميركا هذه القوى، ومع ذلك ظلت هذه الأخيرة تلهث وراءها، وتصر على كسب ودّها. ولا يجهل أيضا كم مرة استدعت القوى المذكورة قوات أميركية أو قوات أجنبية أخرى تحت المظلة الأميركية لضمان حمايتها.

 

And hatred between the sons of one nation, so the result will be the formation of a mind that is not national or Qatari at best, and I do not think that I need to provide examples to prove the correctness of what I claim. Any traveler from one Arab country to another seeking work, treatment, or something else, will find in front of him obstacles and feelings of hatred enough to make him utter insults at the first nationalist advocate in the world.

    He may object to me by saying that the existence of a Zionist danger threatening everyone is sufficient alone to accept the principle of sacrificing these interests that I mentioned, and motivates the Arabs to cooperate to ward off it, and thus to form a national mind. However, I respond to that by saying that this objection, in order for it to be valid, requires that there be a conscious feeling of the aforementioned danger, but a careful reading of the nature of material relations within the mentioned capitalist model shows that the feeling alluding to it does not exist except for a handful of those who have advanced culturally in the Arab countries. The nature of the economic link between the aforementioned capitalist forces with the global capitalist system makes these forces realize that they are safe from the aforementioned danger, as they know the nature of the relationship between Israel and America. It knows that the latter will not allow Israel to threaten the agents of its companies, the promoters of its goods, and the consumers of its surplus production.

    For this reason, we see that the feelings of loyalty among the mentioned Arab powers remain more towards the original owners of companies than they are towards the sons of the Arab nation. These powers know very well that the guarantee of their protection and the guarantee of their continued control over the capabilities and bounties of this nation are provided by America. And not the Arab people, who see it as a source of danger to it more than Israel.

    I do not think that any of us is ignorant of how many times America has slapped these forces, yet the latter has been gasping behind them, and insisting on winning their favor. It is also unknown how many times the aforementioned forces summoned American forces or other foreign forces under the American umbrella to ensure their protection.

 

وكلنا يعلم كم كانت مغتبطة حينما احتلت جيوش إسرائيل أراضي دول عربية متعددة لمجرد أنها كانت ترى في تلك الدول مصدر إزعاج لها، أو تشويش على مصالحها. من ثمة قد يقول معترض بأن هذا التحليل يترتب عليه عدم تكوين عقل قومي فقط لدى حفنة من الرأسماليين، وليس لدى الجموع الغفيرة من العرب.

غير أنني أرد على ذلك بالقول أن الحفنة المزعومة تمثل طبقة عريضة ممتدة الجذور في مساحة كبيرة من الجسم العربي أولا، وأنها هي التي تقود حركة ذلك الجسم، وتوجه مساره، وتصوغ له قيمه ومفاهيمه ونظامه الحياتي ثانيا. وهي التي تتحكم بمصير تلك الجموع ومصالحها، وتربطها بعجلة مصالحها ثالثا، وإن العقل القومي العام المذكور لا ينشأ في الفراغ أو في حدود الفكر الخالص وإنما هو بحاجة إلى وجود الشروط الموضوعية التي يتوقف تكوينه عليها، والتي لم توفرها له تلك الحفنة، ولا ارتقت تلك الجموع ثقافيا وروحيا، ولا تطور وعيها إلى الدرجة التي تجعلها تكون عقلا قوميا راقيا بالاعتماد على العامل الذاتي وحده رابعا. ولذا فإن النتيجة التي انتهيت إليها على ضوء التحليل المذكور، وهي عدم تكوين عقل قومي عند قطاع كبير من الشعب العربي، تظل نتيجة صحيحة إلى حد كبير.

ميدان العقل العلمي:

لا أعتقد أنني بحاجة إلى الإسهاب كثيرا في تحليل هذه النقطة، فقد بينت في معرض تحليل النظام الرأسمالي، كيف أن حاجات الصناعة المتنامية، والصراع مع الطبيعة لمعرفة قوانينها وبالتالي السيطرة عليها، وكذلك حاجة الإمساك بالسلطة الاجتماعية والسياسية إلى مؤسسات وبحوث اجتماعية، هي الشروط الضرورية لتكوين عقل علمي متقدم وقادر على تخطي حالات القصور والتخلف. وهنا أتساءل: هل تفرز بنية النموذج الرأسمالي العربي المذكور مثل هذه الشروط لكي يكون في الإمكان الحديث عن وجود عقل علمي عربي؟

 

We all know how happy she was when the Israeli armies occupied the lands of several Arab countries, simply because they saw those countries as a source of inconvenience to them, or an obstacle to their interests. From there, an objector might say that this analysis results in the formation of a national mind not only at a handful of capitalists, and not at the great masses of Arabs.

    However, I respond to that by saying that the so-called handful represents a broad layer that extends roots in a large area of ​​the Arab body first, and that it is the one that leads the movement of that body, directs its path, and formulates for it its values, concepts and life system secondly. Thirdly, it is the one that controls the fate and interests of these groups, and links them to the wheel of their interests. The general national mind mentioned does not arise in a vacuum or within the limits of pure thought, but rather needs the existence of the objective conditions on which its formation depends, and which were not provided by that handful, they did not advance culturally and spiritually, nor did they develop their awareness to the point that would make them become a refined national mind by relying on the subjective factor alone as a fourth. Therefore, the conclusion I reached in the light of the aforementioned analysis, which is the failure to form a national mind among a large section of the Arab people, remains a correct result to a large extent.

:The field of the scientific mind

    I do not think that I need to go into much analysis on this point, as I showed, in the course of analyzing the capitalist system, how the needs of the growing industry, the struggle with nature to know its laws and thus control them, as well as the need to hold social and political power to social institutions and research, are the necessary conditions for the formation of An advanced scientific mind capable of overcoming shortcomings and backwardness. Here, I wonder: Does the structure of the aforementioned Arab capitalist model produce such conditions in order for it to be possible to talk about the existence of an Arab scientific mind?

 

  إن القراءة المتعمقة لما يجري في الساحة العربية تبين أن العكس هو الصحيح، وأن شروط تجهيل العقل هي وحدها الشروط المتحققة. فالعقل الذي أسهمت في تكوينه البورجوازية العربية لم يجد نفسه، منذ نشأتها، لا في صراع مع الطبيعة، ولا في مواجهة حاجات الصناعة المتجددة. ولا هو شعر بأنه بحاجة إلى مؤسسات بحث علمي واجتماعي لكي يمسك بالسلطة السياسية.

فمن أين له اذن أن يكون عقلا علميا؟ أن النظام الإنتاجي للبرجوازية المذكورة يقوم على تلقي أكياس الذهب من الخبراء الأجانب الذين حللوا التربية العربية، ودرسوا قانونية تفاعل عناصرها، وشيدوا منشآت استخراج المعادن، وتنقيتها، وضخ ما هو سائل منها، وسوقوا الإنتاج المتولد عن هذه العملية في الأسواق الأجنبية.

ولم يحضر العقل العربي طوال هذه العملية إلا ساعة استلام الأكياس المذكورة. كذلك فإن العقل المذكور يستورد الآلة ومعها الخبير المكلف بتشغيلها، ويستورد السيارة، والمحراث، والطيارة، وحتى إبرة الخياطة، دون أن يعلم شيئا عن قانونية عمل كل هذه الأدوات سوى ضغط زر التشغيل. ويستورد أيضأ الأطعمة الجاهزة للمضغ مباشرة وغير ذلك من المنتجات. وفي مجال الإمساك بالسلطة لا يجد نفسه بحاجة سوى إلى اجترار بضعة أحاديث أو "حكم" وتذكير الناس بين الفينة والأخرى بقيم الآباء والأجداد، وعاداتهم وتقاليدهم.

فكيف يمكن، والحال على هذا النحو، أن يكون عقلا علميا؟

النموذج الاشتراكي:

قبل البدء بتحليل طريقة صنع أصحاب هذا النموذج لحياتهم المادية، وما يترتب على ذلك من بناء قيم اجتماعية وسياسية وأخلاقية وغيرها، لابد من تبیان كيف تحقق الاشتراكية بعامة الشروط الضرورية لبناء عقل أكثر تقدما، وأعمق بناء.

 

An in-depth reading of what is happening in the Arab arena shows that the opposite is true, and that the conditions for ignoring the mind are the only conditions that have been achieved. The mind that the Arab bourgeoisie contributed to forming did not find itself, since its inception, neither in conflict with nature, nor in the face of the renewed needs of industry. Nor did he feel that he needed scientific and social research institutions in order to hold political power.

So where does he have a scientific mind? The productive system of the aforementioned bourgeoisie is based on receiving bags of gold from foreign experts who analyzed Arab education, studied the legality of the interaction of its components, built facilities for extracting and purifying minerals, pumping out liquids, and marketed the production generated by this process in foreign markets.

The Arab mind did not attend throughout this process until the hour of receiving the aforementioned bags. Likewise, the aforementioned mind imports the machine and with it the expert assigned to operate it, and imports the car, the plow, the plane, and even the sewing needle, without knowing anything about the legality of the work of all these tools except pressing the start button. It also imports directly ready-to-chew foods and other products. In the field of holding power, he finds himself only needing to rummage a few conversations or “judgment” and remind people from time to time of the values ​​of fathers and grandfathers, their customs and traditions.

How can, in this way, be a scientific mind?

:Socialist model

Before starting to analyze the way the owners of this model create their material life, and the consequent construction of social, political, moral and other values, it is necessary to clarify how socialism in general achieves the necessary conditions for building a more advanced and deeper mind.

لقد تبین لمفكري الطبقات الكادحة وقادة نصه، أن الرأسماليين سخروا بنائية العقل المتقدم الذي ابدعوه، وعلميته وقوميته للحط من قدر الإنسان وكرامته، وإفقار إنسانيته، وسلخه عن ذاته الحقيقية ليصبح ذاتا مزيفة مصطنعة، وليتحول إلى كائن مسخ، سواء أكان رأسماليا أم كادحا، غنيا أم فقيرا.

فالنزوع القومي المتنامي لدى العقل المذكور، والذي يفترض أنه يوجه لبناء جامعة إنسانية شاملة، حرفت الرأسمالية مساره ليصبح تعصبا قوميا أدى إلى خلق عداوات عميقة بين الأمم، وإشعال حروب مدمرة، كان الملايين وقودا لها.

أما منهجيته العلمية الخلاقة فقد وظفت طاقتها لتمكين الرأسماليين من امتلاك ناصية القوة التي يستطيعون بموجبها استغلال الآخرين وتوظيفهم لخدمتهم، عوضا عن أن تكون وسيلة لإسعادهم، وتحقيق المزيد من الرفاه لهم، والارتقاء بهم على نحو إنساني أصيل.

أما النزوع البنائي للعقل المذكور فقد استثمر لخلق حاجات استهلاكية جديدة لدى الناس، تجعلهم يتحولون بالتدريج إلى مجرد أدوات بضاعية تباع وتشترى، وليس إلى بشر حقيقيين يصنعون على الدوام صورة أكثر ارتقاءً للحياة. وحيال هذا الوضع المأساوي، قادت الحاجة إلى بناء حالة إنسانية حقيقة شاملة المفكرين الاشتراكيين إلى إبداع منظومة قيم جديدة، محكومة بفكرة أساسية واحدة، هي تحرير الإنسان، كل إنسان، تحریرا حقيقيا من كافة أشكال الاستغلال والاستعباد، وتهيئة الشروط الملائمة التنمية قدرتها العقلية والبدنية على نحو إنساني أصيل، أو قل لإقامة مجتمع بشري حقيقي معافي، تتهيأ للجميع فيه، وعلى قدم المساواة، الفرص المواتية للارتقاء الإنساني، وإبداع القيم الإنسانية الراقية، وكذلك قادت الحاجة المذكورة أولئك المفكرين إلى تثوير الطبقة الكادحة، وتجميع قواها، وتنظيم عملية صراع منظمة مع القوى الرأسمالية لانتزاع السلطة منها، ومن ثم توجيه عملية بناء المجتمعات البشرية على النحو الجديد المشار إليه.

 

It has become clear to the working class thinkers and the leaders of his text that the capitalists have harnessed the construction of the advanced mind that they created, its science and nationalism to degrade the value and dignity of man, impoverish his humanity, and strip him from his true self to become an artificial fake self, and turn into a monstrosity, whether he is a capitalist or a toiling, rich or poor.

The growing nationalist tendency of the aforementioned mind, which is supposed to be directed to the building of a comprehensive and universal humanity, capitalism has diverted its path to become nationalist fanaticism that led to the creation of deep enmities between nations and the ignition of devastating wars, millions were fuel for it.

As for his creative scientific methodology, it employed its energy to enable the capitalists to own the forelock of the power by which they can exploit others and employ them to serve them, rather than as a means to make them happy, achieve more prosperity for them, and elevate them in an authentic human way.

As for the constructive tendency of the aforementioned mind, it was invested in creating new consumer needs among people, which would make them gradually turn into mere commodity tools to be bought and sold, and not to real human beings who always make a more uplifting picture of life. Faced with this tragic situation, the need to build a truly comprehensive human condition led socialist thinkers to create a new value system, governed by one basic idea, which is the liberation of man, every human being, real liberation from all forms of exploitation and enslavement, and the creation of appropriate conditions for the development of his mental and physical capabilities in a manner A genuine humane, or say, the establishment of a true and healthy human society, in which everyone, on an equal footing, will have opportunities for human advancement and the creation of high human values. The aforementioned need also led those thinkers to revolutionize the working class, pool its forces, and organize an organized process of struggle with capitalist forces to extract power from them, and then direct the process of building human societies in the new way referred to.

 

وقد حدد أولئك المفكرون شروطا عدة لتحقيق ذلك، أهمها: تأميم مصادر الثروة وكافة وسائل الإنتاج، وجعلها ملكا عاما للشعب بأسره، عوضا عن أن تكون ملكيتها محصورة في أفراد قلائل يتحكمون بمصائر الناس على أساسها، وتكوين قاعدة اجتماعية للعمل لكي يحل العمل التعاوني محل العمل الفردي، وذلك بهدف القضاء على كل ما ينمّي روح الفردية والأنانية المدمرة للمجتمعات، وفتح الطريق لبناء الإنسان الاجتماعي بوصفه الأساس الذي يقوم عليه المجتمع البشري الحقيقي الشامل. وكذلك محو الطبقية، وبناء المجتمع اللاطبقي، وتوزيع الدخل بشكل مخطط وعلى قاعدة (من كل حسب طاقته، ولكل حسب عمله أو حاجته). وأيضا سيادة مبدأ التخطيط الاقتصادي الاجتماعي الثقافي الشامل، وإحلال شكل تبادل النشاطات بسن الفئات، والتنافس البنائي بينها لتقديم أفضل النتائج، محل سيادة السوق كمنظم للإنتاج بكافة أشكاله.

والآن، دعنا نعود بعد هذا التوضيح، إلى تحليل بنية العلاقات المتكونة داخل النموذج الاشتراكي العربي المذكور لكي نبين كيف أن تلك البنية تفضي إلى تكوين عقل قومي علمي بنائي مرتبك، هو أدنى مستوى من العقل الضروري لتخطي حالة التردي القائمة في الساحة العربية.

لم تنشأ القوى ذات التوجه الاشتراكي في الأقطار العربية على نحو واحد. فقد أدى اختلاف العوامل الموضوعية والذاتية بين قطر عربي وآخر، إلى تكوين أكثر من صيغة للتحكم في تكوين الفكر الاشتراكي، وأكثر من قوة لتوجيه عملية التحكم هذه، وبالتالي أكثر من عامل لتحديد بنية العقل الذي أشير إليه. لكن الفروق في الصيغ المذكورة لم تكن فروقا في النوع تستدعي تكوين أنماط مختلفة من العقول، وإنما كانت فروقة في الدرجة فحسب، وهذا ما يجيز لنا معالجتها جميعها كنموذج واحد، دون أن يعني ذلك أننا لا تأخذ في الاعتبار القسمات الخاصة التي تتصف بها كل قوة من القوى المندرجة ضمن النموذج المذكور، كما استدعت حاجات التحليل ذلك كذلك فإن وجود قاسم عام مشترك لتطلعات تلك القوى، ودور متماثل، بالرغم من الفروق الجزئية، في تأثيرها على تكوين العقل العربي المذكور، جعلنا لا نجد غضاضة في إدراجها كلها مجتمعة في


Those thinkers identified several conditions to achieve this, the most important of which are: nationalizing the sources of wealth and all means of production, making them public property for the entire people, instead of having their ownership confined to a few individuals who control people’s destinies based on them, and the formation of a social base for work so that cooperative work replaces individual work , with the aim of eliminating everything that develops the spirit of individualism and selfishness that destroys societies, and opening the way for building the social human being as the basis on which a true comprehensive human society is based. As well as erasing class, building a classless society, and distributing income in a planned manner and on a basis (from each according to his ability, and to each according to his work or need). And also the rule of planning principle, comprehensive economic, social and cultural, and the exchange of activities by age groups replaces the rule of the market as a regulator of production in all its forms, and the constructive competition between them to provide the best results.

Now, after this clarification, let us return to analyzing the structure of the relationships formed within the aforementioned Arab socialist model in order to show that structure leads to the formation of a confused, constructivist and nationalist mind, it is the lowest level of reason necessary to overcome the state of deterioration existing in the Arab arena.

The forces of socialist orientation did not arise in the Arab countries in the same way. The difference of objective and subjective factors between one Arab country and another led to the formation of more than one formula to control the formation of socialist thought, and more than one force to direct this control process, and thus more than one factor to determine the structure of the mind to which I refer. But the differences in the mentioned formulas were not differences in kind that required the formation of different types of minds, but were only differences in degree, and this is what allows us to treat them all as one model, this means that we do not take into account the special features that characterize each of the forces within the aforementioned model, as the needs of analysis necessitated that as well, the existence of a general common denominator for the aspirations of these forces, and a similar role, despite the partial differences, In their influence on the formation of the aforementioned Arab mind, we found no objection in including them all together in

 

عملية التّحليل التي نقوم بها، حتى ولو لم يكن للبعض منها دور مباشر في قيادة المجتمع والدولة. ذلك لأن عدم وجود هذا الدور لا يعني أنها لم تكن تؤخذ بالحسبان في عملية صنع القرارات التي يتم اتخاذها.

لقد رافق نشوء القوى المذكورة، على الصعيد النظري، بروز ثلاث نظرات أساسية، أسهمت كلها في تكوين عقل قومي علمي بنائي من النوع المذكور: نظرة عربية شاملة، مبعثها الإدراك العفوي لحالة الضعف والتقهقر التي تؤدي إليها تجزئة العرب وتفتيت جهودهم المشتركة، في مقابل حالة القوة والتقدم التي يمكن أن تسهم في تكوينها وحدتهم وتعاونهم. وقد لعبت الثقافة التراثية الشذرية، والثقافة الأجنبية، وبخاصة ما يتعلق منها بالمسألة القومية، غير المتعمقة، في تكوين فهم قومي رومانسي عند مؤسسي القوة الحاملة لهذه النظرة.

أما النظرة الثانية فقد كانت ذات طابع أمي شامل، تتعامل مع المسائل العربية المطروحة من خلالها، أو قل أن أساسها هو النظر إلى الأقطار العربية على أنها مجموعة جزر تسبح في محيط أمي شامل، تفهم مشكلاتها وتعالجها من خلال فهم مشكلاته ومعالجته، وقد تسلح مؤسسو القوى الحاملة لهذه النظرة بنظرية علمية جاهزة ذات طابع شمولي، لكن قراءتهم لها لم تكن قراءة عربية ثاقبة لطروحاتها، وإنما كانت قراءة مدرسية يغلب عليها طابع الترديد عن ظهر قلب لصداها. كذلك فإن تبنّيهم لما كان اعتناقا لصيغ، هي بالنسبة للنظرية المذكورة مجرد توقعات ليس من المحتم تحقيقها، ولم يكن تسلحا بمنهجها العلمي الصارم الذي هو أهم ما فيها.

أما النظرة الثالثة فقد كانت نظرة محلية تحكّمت في تكوينها ظروف قطرية خاصة، لكنها اعتمدت على قراءة لا تخلُ من العمق الواقع الراهن الذي كانت احدى سماته تغلغل البعد القومي في أحشائه، والذي بدت صورته في بادئ الأمر خافتة في نظر أولئك القراء.

وعلى مستوى الشروع في العمل فقد قادت النظرات المذكورة معتنقيها إلى تكوين نماذج متعددة كثيرة، يأتي في مقدمتها تنظيم الجماهير في حزب على أساس القاسم العام المشترك المتمثل بقبول


 Our analysis process, even if some of them do not have a direct role in the leadership of society and the state. That's because the lack of this role does not mean that they were not taken into account in the decision-making process that is being taken.

On the theoretical level, the emergence of the aforementioned forces was accompanied by the emergence of three basic theories, all of which contributed to the formation of a nationalist, scientific and constructive mind of the aforementioned type: a comprehensive Arab view, whose source is the spontaneous realization of the state of weakness and regression that leads to the fragmentation of Arabs and the fragmentation of their joint efforts, in contrast to the state of power and progress that their unity and cooperation can contribute to their formation. The fragmentary heritage culture, and foreign culture, especially those related to the non-deep national issue, played a role in the formation of a romantic national understanding among the founders of the force carrying this view.

As for the second view, it was of a comprehensive illiterate nature, dealing with Arab issues raised through it, or say that its basis is to look at the Arab countries as a group of islands swimming in a comprehensive illiterate ocean, understanding their problems and treating them through understanding and treating its problems, and the founders of the forces armed themselves The bearer of this view is a ready-made scientific theory of a holistic nature, but their reading of it was not an Arab reading of its insights, but rather a school reading dominated by the character of repetition by heart to resonate. Likewise, their adoption of formulas, for the aforementioned theory, are mere expectations that do not have to be fulfilled, and they were not armed with its strict scientific method, which is the most important thing in it.

As for the third view, it was a local view whose composition was governed by special country circumstances, but it relied on a reading that is not without depth of the current reality, one of its features being the penetration of the national dimension into its guts, and whose image at first seemed faint in the eyes of those readers.

At the level of initiating action, the aforementioned views led its adherents to form many different models, foremost among which comes the organization of the masses into a party on the basis of the general common denominator represented by acceptance

 

شعارات عامة عريضة، يقتضي تجسيدها على أرض الواقع، توفر قدر أكبر من الوعي العميق بها، وضبط عملية التنظيم بحيث تقتصر على من لهم مصلحة حقيقية بتحقيقها، وهذا ما يحدث على نحو كاف. كذلك فإن عملية التنظيم المذكورة كانت محكومة عند أحزاب هذا النوع بمبدأ لا يتفق مع ما ينطوي عليه حزب الجماهير من معنى، إلا وهو مبدأ النخبة. ومن بينها أيضا التنظيم الحزبي الذي يحكم عملية صنعه مبدأ دلّت عليه قراءة الكتب بطريقة مجردة، أكثر مما دلت عليه قراءة الواقع بصورة عينية، أعني أن يكون حزب الطبقة العاملة بمعناها الكلاسيكي، الذي يقتضي تطبيقه خلق هذه الطبقة وليس قيادة طبقة موجودة بالفعل.

وفي المقام الثالث، برز نوع جديد من الصيغ لم يكن تنظيم الجماهير بأي شكل من الأشكال داخلا في حساباته، إنما قاده الحدث فيها بعد إلى اكتشاف أن لا غنى عنه. لكنه اعتمد أسلوب تعيينه بقرار يعتمد أساسا على السلطة التي كان قد تهیأ له امتلاكها عن غير طريق الجماهير.

أما الصيغة الرابعة فقد كانت أقرب إلى التجميع حول إنجاز هدف محدد واحد، منها إلى الحزب الموجه بوجهة نظر شاملة، والمتكون بأساليب تنظيمية ذات معايير وضوابط مرسومة على أسس علمية.

وقبل أن انتقل إلى تحليل مسار التجارب المذكورة، لن تفوتني الإشارة إلى أن مؤسسي التنظيمات المذكورة بكافة أشكالها، لم يكن يتحقق فيهم على نحو دقيق الشرط الأساسي الذاتي الضروري تحققه لدى كل من يتصدى لقيادة أية حركة ذات توجه اشتراكي، وهو إما أن يكون متحدرة من أصل طبقي له مصلحة حقيقية في تطبيق الاشتراكية، أو يكون قد ارتقى وعيا وثقافة إلى الدرجة التي تجعله ينحاز انحيازا كاملا إلى قضية تحرير الإنسان، كل إنسان من كافة القيود التي تعوق عملية تفتح قواه العقلية والبدنية والعاطفية، وقضية ارتقائه على نحو إنساني حقيقي شامل.

 

broad public slogans, whose embodiment on the ground requires a greater degree of deep awareness of them, and the regulation of the process of regulation so that it is limited to those who have a real interest in achieving them, and this is what happens adequately. Likewise, the aforementioned process of organization was governed by the parties of this type by a principle that was inconsistent with the meaning of the party of the masses, which is the principle of the elite. Among them is also the party organization whose process of making is governed by a principle that is indicated by reading books in an abstract way, more than what is indicated by reading reality in a concrete way, that is, to be the party of the working class in its classical sense, the application of which requires the creation of this class and not the leadership of an existing class.

In the third place, a new type of formula emerged, in which the organization of the masses was not in any way included in his calculations, but the event in which led him afterwards to discover that it is indispensable. But he adopted the method of appointing him by a decision that depends mainly on the authority that he was prepared to possess by other than the masses.

As for the fourth formula, it was closer to grouping around the achievement of one specific goal, than to the party oriented with a comprehensive viewpoint, which is composed of organizational methods with standards and controls drawn on scientific grounds.

Before I proceed to analyze the course of the aforementioned experiences, I will not fail to point out that the founders of the aforementioned organizations in all their forms, did not accurately fulfill the basic, subjective condition necessary to be fulfilled by everyone who confronts the leadership of any movement with a socialist orientation, and he is either a descendant of A class has a real interest in the application of socialism, or has raised awareness and culture to the point that it takes a complete bias towards the cause of human liberation, every human being from all restrictions that impede the process of opening his mental, physical and emotional powers, and the cause of his advancement in a truly comprehensive human way.

 

كذلك فإن قادة التنظيمات المذكورة كانوا كلهم يحملون معهم، ولو بدرجات متفاوتة، موروثا تاريخيا أسهم في كثير من الأحيان في إعاقة عملية تشكل العقل في السمات الضرورية لتخطي حالة التخلف القائمة على نحو تام.

ولن تفوتني الإشارة أيضا إلى أن حالة الاختلاط والفوضى الاجتماعية والاقتصادية التي كانت قائمة، لم تكن تسمح بتشكيل قوى اجتماعية متمايزة، وإنما أفرزت نماذج اختلطت فيها الألوان، وانمحت الخطوط الفاصلة بينها، مما كان له دور كبير في عدم وضوح الرؤية لدى المؤسسين المذكورين، وفي العجز، في كثير من الأحيان، عن القدرة على تحليل الواقع تحلية دقيقة، مما أدى إلى تغليف طروحاتهم النظرية برداء يفتقر إلى الوضوح بدرجة ليست قليلة.

هذا من حيث المنشأ، أما فيما يتعلق بمسار التجارب المذكورة، فإن التحليل يكشف عن أنه كان في المستوى الذي لا يسمح إلا بتكوين العقل القومي العلمي البنائي المرتبك الذي ذكرته. وسأكتفي في عملية التحليل التي أقوم بها، بذكر أهم أشكال التعبير عن دور العاملين الموضوعي والذاتي في عملية تشكّل العقل المذكور.

1. لقد أسهم الصراع الدموي وغير الدموي الذي دار بين القوى التقدمية العربية، في إعاقة تبلور فكرر قومي واضح محدد المعالم، يكون له دور فاعل في صقل العقل الذي لم يكتمل نموه بعد. والأسوأ من ذلك أن الصراع المذكور محيّد من تأثير تلك القوى في الساحة العربية، مما ترتب عليه انكفاء ذلك العقل في كثير من الأحيان داخل حدوده القطرية، وإنعاش القوى الرجعية، وتعاظم دورها في تكريس تلك النزعة (القطرية) بشكل أو بآخر. وإنه لأمر مفارق أن تلجا القوى الرجعية إلى أكثر ما ينطوي عليه الفكر القومي من أسباب القوة (التعاون) لتحقيق أضعف حلقة فيه (المصالح الخاصة). بينها تلجا القوى التقدمية إلى المُفتعل فيه (النزاع) لتحقيق أقوي ما يهدف إلى تحقيقه (الوحدة القومية).

 

Likewise, the leaders of the aforementioned organizations all carried with them, albeit to varying degrees, a historical legacy that often contributed to impeding the process of forming the mind in the features necessary to completely overcome the existing state of backwardness.

I will also not fail to point out that the state of mixing and social and economic chaos that existed, did not allow the formation of distinct social forces, but rather produced models in which colors were mixed, and the lines between them blurred, which played a major role in the lack of clarity of vision of the aforementioned founders, and in the impotence In most cases, the ability to analyze reality accurately, which led to wrapping their theoretical propositions in a cloak that lacks clarity to a significant degree.

This is in terms of its origin. As for the course of the aforementioned experiments, the analysis reveals that it was at a level that only allows the formation of the confused, structural, scientific nationalist mind I mentioned. In the process of my analysis, I will suffice with mentioning the most important forms of expression of the role of objective and subjective factors in the process of forming the aforementioned mind.

 1. The bloody and bloodless conflict that took place between the Arab progressive forces contributed to impeding the crystallization of a clear and well-defined national thought, which would have an effective role in refining the mind that has not yet fully developed. What is worse is that the aforementioned conflict is neutralized by the influence of these forces in the Arab arena, which has resulted in the retreat of that mind often within its national borders, the revival of reactionary forces, and the greater role of their role in perpetuating this (national) tendency in one way or another. It is paradoxical that reactionary forces resort to the most powerful causes of national thought (cooperation) to achieve the weakest link in it (special interests). Among them, the progressive forces resort to the fabricated (conflict) to achieve the strongest they aim to achieve (national unity).


كذلك فإن الصراعات غير المبررة المذكورة التي تنم عن قصور نظري كبير لدى الجميع، جعلت بعض القوى تفقد القدرة على التمييز الدقيق بين العدو الحقيقي والوهمي، الأمر الذي ترتب عليه اصطفافها بعضها اتجاه بعض، في مواقع معارضة، لم يكن ليجوز لها الوقوف فيها. وقد أدى ذلك إلى إسراف الأطراف الأخرى في ممارسة صنوف من القمع والكبت غير مبررة ضدها، فكانت النتيجة إعاقة عملية تفتّح العقول، وسد الطريق في وجه إقامة الحوار الهادف والبناء، اللذين يشكلان أحد العوامل الأساسية في تكوين العقل القومي والبنائي المطلوب ...

2. إن الوضع الخاص الذي تتميز به طبيعة معركة البناء على الأرض العربية، أعني وجود کيان صهيوني دخيل غرسته الرأسمالية الأوروبية والأميركية في الجسم العربي، أسهم إلى حد كبير، في جعل الفكر القومي لدى كافة المنظمات التقدمية، ينقصه الوضوح، ويفقد القدرة، في غالب الأحيان، على رسم الخطوط الدقيقة التي تفصل بين من ينتمي إلى هذا الفكر، ومن ينتمي إلى فكر من نوع آخر مختلف تماما.

وعلى المستوى التنظيمي، فإن توجيه معظم اهتمامات الأحزاب المذكورة باتجاه القضاء على الخطر الصهيوني، أو على الأقل تجميده عند حدود معينة، أدى إلى التراخي في ضبط عملية التنظيم، مما افسح المجال التسرب عدد غير قليل من الأفراد، الذين يحملون بحكم مصالحهم، تفسيرات مغايرة لماما لتفسيرات تلك الأحزاب للمسألة القومية، وقد لعب أولئك الأفراد، بحكم المراكز القيادية التي استطاعوا الوصول إليها، أدوارا تراجعية فيما يتعلق بتوضیح المسألة المذكورة وغيرها. وقد أدى ذلك كله ليس فقط إلى الإسهام في تعمية العقل القومي، وإنما إلى تقهقره إلى حد ليس بالقليل ويبدو أن بعض قادة تلك الأحزاب بدأوا يتنبهون لخطر هذه الظاهرة، فأخذوا يتصدون لها، ويزيدون من اهتمامهم الجاد بمعالجتها، مما يدفعنا إلى التفاؤل بأننا ربما بدأنا نسير في الطريق المفضي إلى تكوين العقل القومي المنشود.

 

Likewise, the aforementioned unjustified conflicts, which indicate a great theoretical shortcoming in everyone, made some forces lose the ability to accurately distinguish between the real and the imaginary enemy, which resulted in them lining up against each other, in opposing positions, which they were not allowed to stand in. This led to the extravagance of the other parties in practicing unjustified forms of repression and repression against them, and the result was a obstruction in the process of opening minds, and blocking the way in the way of establishing a meaningful and constructive dialogue, which constitute one of the main factors in the formation of the required national and constructive mind...

2. The special situation that characterizes the nature of the battle of construction on Arab land, i.e. the presence of an intrusive Zionist entity instilled in the Arab body by European and American capitalism, has greatly contributed to making the nationalist thought of all progressive organizations lack clarity and power, in most cases. Sometimes, on drawing the fine lines that separate those who belong to this thought and those who belong to a completely different kind of thought.

On the organizational level, directing most of the aforementioned parties’  concerns towards eliminating the Zionist threat, or at least freezing it at certain limits, led to a lack of control over the organizing process, which gave way to the infiltration of quite a few individuals, who, by virtue of their interests, hold widely different interpretations. The interpretations of those parties to the national issue, and these individuals, by virtue of the leadership positions they were able to reach, played retrograde roles with regard to clarifying the aforementioned issue and others. All of this not only contributed to the blinding of the national mind, but also to its regression to an extent that is not small. It seems that some of the leaders of these parties have begun to become aware of the danger of this phenomenon, so they began to confront it, and increase their serious interest in tackling it, which leads us to be optimistic that we may have begun to move forward. On the way to the formation of the desired national mind.

 

3. إن التراخي المذكور في ضبط عملية التنظيم، وعدم إعطاء الفرز الحقيقي الأهمية التي يستحقها، بين من ينتمي حقا إلى الاشتراكية ومن لا ينتمي إليها إلا ظاهريا فحسب، أدى أيضا إلى تسرب عدد غير قليل من الأفراد إلى أهم مواقع عملية التحويل الاشتراكي (القطاع العام) وتسلم مراكز قيادية فيها. وقد ترتب على ذلك تحويل بعض فروع ومؤسسات ذلك القطاع إلى مراكز امتياز، ومصادر للنهب والرشوة، ومكاتب لممارسة التسلط وإذلال الناس، مما أدى إلى تنامي الفتور في عواطف الناس تجاه الفكر الاشتراكي، لا بل حتى إلى التشكيك في جدواه، وتراخي الاهتمام بإنجاح تجربته. ولا شك أن ذلك أسهم إلى حد كبير في تعطيل النزوع البنائي لدى العقل، وحرفه باتجاه السير في طريق الاستهلاك.

4. إن عدم متابعة قياديي التنظيمات المذكورة لما هو جديد في الفكر العالمي، وفي الوقت نفسه تراخيهم في عملية الإشراف على تزويد تنظيماتهم بالثقافة والمعرفة العلميتين، وكذلك قلة الاهتمام بتأسيس مراکز بحوث اجتماعية، أدى إلى ترك الباب مفتوحة لتشكل تأويلات وتفسيرات لا تمت بصلة في كثير من الأحيان للتفكير العلمي. وقد أربك هذا العقل العلمي وأضعف قدراته على الارتقاء باتجاه الإمساك بمنهجية صارمة، تزيد من فاعليته في التمكّن من فهم حالة التردي الراهنة، وقدرته على تخطيها.

قد يتساءل أحد بعد هذا العرض السريع: ما المخرج لتخطي حالة التردي المذكورة؟ عن هذا السؤال أجيب بأنه من الطبيعي ألا يكون الحل، استيراد قوی رأسمالية من أوروبا، ولا استعارة أحزاب اشتراكية من أماكن أخرى، تكون متسلحة بمنهج علمي دقيق، وبنظرية شاملة وواضحة، ولا انتقال شعب مناضل، كالشعب الفيتنامي أو غيره، للإقامة في الأراضي العربية، ولا تقديم نصائح أخلاقية أبوية رومانسية من النوع الذي تجود به قرائح بعض مثقفينا، ولا الدعاء إلى الله أن يجف البترول.

 

3. The aforementioned laxity in controlling the process of organization, and the failure to give the real screening the importance it deserves, between those who truly belong to socialism and those who do not belong to it only outwardly, also led to the infiltration of a significant number of individuals to the most important positions of the socialist transformation process (the public sector). ) and handed leadership positions in it. This resulted in the transformation of some branches and institutions of that sector into centers of excellence, sources of looting and bribery, and offices for the practice of authoritarianism and humiliation of people, which led to a growing apathy in people’s sentiments towards socialist thought, and even to questioning its feasibility, and a lack of interest in making its experiment a success. Undoubtedly, this contributed greatly to disrupting the constructive tendency of the mind, and diverting it towards the path of consumption.

4. The failure of the leaders of the aforementioned organizations to follow what is new in global thought, and at the same time their laxity in the process of supervising providing their organizations with scientific culture and knowledge, as well as the lack of interest in establishing social research centers, has left the door open to the formation of interpretations and interpretations that are not relevant in many Sometimes for scientific thinking. This confused the scientific mind and weakened its ability to rise towards adopting a strict methodology, which increases its effectiveness in being able to understand the current state of deterioration, and its ability to overcome it.

After this quick presentation, one might ask: What is the way out to overcome the aforementioned state of decline? To this question I answer that it is natural that the solution is not to import capitalist forces from Europe, nor to borrow socialist parties from other places, which are armed with an accurate scientific method, and with a comprehensive and clear theory, nor the movement of a militant people, such as the Vietnamese or others, to reside in Arab lands, nor offering moral, paternalistic, romantic advice of the kind that some of our intellectuals offer, nor praying to God to dry up oil.

 

إنّ الحل سيكون في نظري من النوع الذي يمكن أن يفرزه الواقع العربي الراهن ويتحمله. وبهذا الخصوص أرى أن الساحة العربية حبلى بالقوى والتنظيمات ذات التوجه القومي العلمي البنائي الممكن تطويره، على الرغم من القصور الكبير الذي يعتريه سواء على الصعيد النظري أو على الصعيد النضالي.

وبناء على ذلك اقترح أن يتبنى أحد التنظيمات المذكورة فكرة عقد مؤتمر عام يضم ممثلين عن القوى التقدمية والوطنية القائمة في الوطن العربي دونما استثناء، تكون مهمته تكوين دليل نظري شامل، وابتكار أسلوب عمل نضالي وتنظيمي شامل أيضا، شريطة أن يسبق ذلك قيام القوى المذكورة مراجعة نقدية شاملة هي الأخرى لأفكارها النظرية وممارساتها العملية.

وقبل أن أختم حديثي، لا تفوتني الإشارة إلى أنني لا أدعي أن تحليلي كان في مستوى المشكلة المطروحة، فقد افتقر إلى الدراسة التاريخية التي تعتبر حالتنا الراهنة استمرارا لها بشكل أو بآخر، وافتقر أيضا إلى المعطيات والمعلومات التي لا يمكن لأية دراسة أن تكون دقيقة بدونها. وهذه مشكلة تتحدى أي باحث، وذلك لعدم وجود مؤسسات بحث اجتماعي في أي قطر عربي يمكن الرجوع إليها. ولذا فإن كل ما أزعم إنني قمت به هو أنني قدمت أفكارا تحريضية قد تدفع غيري من الباحثين إلى المساهمة في تحليل هذه الظاهرة الخطيرة، واقتراح الحلول الناجعة لها.

 

In my opinion, the solution will be the kind that the current Arab reality can produce and bear. In this regard, I see that the Arab arena is pregnant with forces and organizations with a nationalist, scientific and constructive orientation that can be developed, despite the great shortcomings that it suffers, whether on the theoretical or on the militant level.

Accordingly, it was suggested that one of the aforementioned organizations adopt the idea of ​​holding a general conference that includes representatives of the progressive and patriotic forces existing in the Arab world without exception. His task is to form a comprehensive theoretical guide, and to devise a comprehensive struggle and organizational method as well, provided that this is preceded by the aforementioned forces having a comprehensive critical review as well of their theoretical ideas and practical practices.

     Before concluding my speech, I do not fail to point out that I do not claim that my analysis was at the level of the problem at hand, as it lacked the historical study that considers our current situation as a continuation of it in one way or another, and also lacked data and information without which no study can be accurate. This is a problem that challenges any researcher, because there are no social research institutions in any Arab country that can be referred to. Therefore, all I claim that I have done is that I presented provocative ideas that might prompt other researchers to contribute to the analysis of this dangerous phenomenon, and to suggest effective solutions to it.






*. ترجمة جوجل مع مزيد من التصرف من بوزيان بغلول. والكتاب أُلف في مرحلة متقدمة نسبيا (1993) بالنسبة لتوقعات نجاح من فشل النموذج العربي الرأسمالي بعدما كان قد فشل النموذج الاشتراكي عربيا فعلا، والسبب يعود حسب المفكر السوري حامد خليل إلى أن النموذجين الاشتراكي والرأسمالي نموذجان عقليان بنائيان والثورة التي شيداها قامت بفضل ما قابلاهما من تحديات مضادة شاملة الاقتصاد والعلم والسياسة معا، بينما هذين النموذجين المستوردان عربيا استرادا جاهزا لم يتفصلان تفصيلا بناءً اقتصاديا وعلميا وسياسيا، بل كانا بمثابة لقمة سائغة للشريك الأجنبي قبل شريك الدار. فمن جهة لابد من بنية العقل الاقتصادي والسياسي والعلمي لنجاح هذين النموذجي، ومن جهة أخرى هناك عامل الموضوعية والذاتية في الظواهر الإنسانية والتي لن يبقى إزاءها المتعامل والباحث حياديان لأنها تخصه بالذات، ولهذا العامل بالذات لم أكمل ترجمة الكتاب كاملا (وقد كنت أنوي ذلك) فقد نوّه الكاتب بهذا العامل لكنه سقط للأسف في الميل إلى النموذج الاشتراكي القومي في الفصلين الثاني والثالث، لهذا اكتفيت بترجمة الفصل الأول الوصفي والحيادي إلى حد ما.




أما بعدُ.. هل كنت ستوفي النص الأدبي "فلسفة الشدائد " أو "ضلال على بعلبك" 35% قيمته الأدبية ترجمةً؟ تُبايعك مترجما فذًا إذن "شناشيل ابنة الجلبي" ويسعاك أحمد الناطور واللغز السابع ... زياد بوزيان




الترجمة بصيغة  pdf على :
  

 بوزيان bouziane
بواسطة : بوزيان bouziane
موقع تنويري فكري وشبه أكاديمي، يتغيا تقديم إضافات نقدية تخص تحليل الخطابات الثقافية ونظرية النقد والأدب متوسلا بجماليات التلقي والنقد الثقافي، كما يعنى بنشر إبداع قصصي جديد ليس له ما يماثله على الساحة الجزائرية، والمقال المتناول للشؤون السياسية والإعلامية والاجتماعية المقاربة للظاهرة الأدبية والمحاكية المكملة لها.
تعليقات