الملخص
في تسعينيات القرن الماضي طرحت بعض الأقلام الإعلامية في تنظيراتها النقدية الأدبية الصحفية أنها وقفت على "شكل روائي جزائري جديد"، وما مكّن لهذا الشكل الكتابي حسبها هو فضاء الرحابة في الطرح والتعبير، والتجريب فيه بعد الانفتاح على التجارب الروائية الغربية والعربية، ومفاد هذا الطرح أن هذه "الكتابة الجديدة" تستند على موروث المجتمع الجزائري لتعيد تفكيك متعالياته الأيديولوجية والجمالية تشكيلا وتخييلا، وأنها لا تجيب عن الأسئلة الحداثية إلا من خلال الإنجاز النصي الثائر على القديم. ونهدف إلى التعرّف على هذه الشكل الذي ارسته هذه الطفرة عبر استيفاء الدلالة من تشكّل خطابها السردي واللغوي، كتشابك الواقعي والحلمي، والتجريب، وشاعرية اللغة والرؤية والتباسها، وتداخل الأزمنة، وكسر النمطية، موت البطل وتفتيت الشخوص متّخذين من رواية فضيلة الفاروق الموسومة "بأقاليم الخوف" أنموذجا لتحليل بنيانها الفني المختلف الجديد المفترض. : In the nineties of the last century, some media pens proposed in their critical literary journalistic theories that they had come across a “new Algerian novelistic form,” and what enabled this writing form, according to them, was the spacious space in presentation and expression, and experimentation in it after opening up to Western and Arab novelistic experiences. The meaning of this proposal is that this “new writing” is based on the heritage of Algerian society to re-deconstruct its ideology, and aesthetic transcendences in terms of formation and imagination, and that it does not answer modernist questions except through textual achievement that revolts against the old. We aim to identify this form established by this mutation or sensitivity by extracting the significance from the formation of its narrative and linguistic discourse, such as the intertwining of the realistic and the dreamy, experimentation, the poetics of language and vision and their ambiguity, the overlapping of times, the breaking of stereotypes, the death of the hero and the fragmentation of characters and plot, taking Faḍila Al-Farouq’s novel entitled “Regions of Fear” as a model for analyzing its supposed new, different artistic structure.
الكلمات المفتاحية
السوسيو ـ بنائية؛ الخطاب؛ السردية؛ التجريب؛ الهوية الثقافية.
الملخص: